Przedmiot działania i kompetencje

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:
    1. wspomaganiu i ukierunkowaniu rozwoju dziecka z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwoju w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturalnym i przyrodniczym, udzielaniu dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    2. umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej, i religijnej,
    3. sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości Przedszkola,
    4. współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, w miarę potrzeby podjęcia wczesnej interwencji specjalistów oraz przygotowaniu dziecka do nauki w szkolne.
  2. Wynikające z powyższych celów zadania Przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
    1. kształtowanie umiejętności społecznych dzieci:
    2. porozumiewanie się z dorosłymi dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;
    3. kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
    4. wspomaganie rozwoju mowy;
    5. wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
    6. wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
    7. wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
    8. wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem;
      wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec;
      wychowanie przez sztukę –
    9. różne formy plastyczne;
      wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
    10. pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń;
    11. wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
    12. wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
    13. kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
    14. wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
  3. Działania wychowawcze i edukacyjne nauczycieli koncentrują się w szczególności na:
    1. wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
    2. budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co jest dobre, a co złe;
    3. kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenie stresów i porażek;
    4. rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi dorosłymi;
    5. stworzenie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
    6. troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
    7. budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
    8. wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
    9. kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
    10. zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
  4. Przedszkole, w miarę możliwości, uwzględnia potrzeby dzieci na specjalnych dietach żywieniowych.
  5. Przedszkole tworzy listę dzieci na specjalnych dietach żywieniowych i określa zasady organizacji wydawania posiłków:
    1. rodzice, zapisując dziecko do przedszkola, zamieszczają we „Wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola”, informację o alergii żywieniowej dziecka oraz sporządzają listę niebezpiecznych pokarmów dla jego zdrowia; podpisują ją i umieszczają aktualną datę;
    2. w przypadku zmiany diety dziecka rodzice są zobowiązani do poinformowania o tym fakcie nauczyciela i złożenia na piśmie aktualnej listy zabronionych pokarmów, podpisania jej i umieszczenia aktualnej daty;
    3. na podstawie zebranych „Wniosków o przyjęcie dziecka do przedszkola” oraz informacji zebranych od rodziców, nauczycielki tworzą listę dzieci ze specjalną dietą żywieniową z uwzględnieniem imienia i nazwiska dziecka, wykazu pokarmów zabronionych, numeru grupy, w której dane dziecko się znajduje;
    4. z w/w listą zapoznaje się: nauczycieli, woźne, pracowników kuchni;
    5. lista umieszczona jest w widocznym miejscu w kuchni oraz w salach poszczególnych grup.
  6. Za prawidłowe wydawanie posiłków dziecku z alergią żywieniową, zgodnie z listą pokarmów zabronionych, odpowiedzialność ponosi nauczyciel.
  7. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
Utworzono(data): Wioletta Zblewska(11 stycznia 2022) Ostatnia modyfikacja(data): Wioletta Zblewska(2024-06-17 11:34)